מכון-דרור-לוגו

תפריט

חרדת בית ספר: טיפול מקצועי בהימנעות ובפחד מבית הספר

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מהי פוביית בית ספר?

במידה וחרדת בית ספר גורמת לילדכם לקשיים לימודיים וחברתיים בבית הספר, הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא לדבר עם מחנכת הכתה, מנהלת בית הספר או היועצת החינוכית על הדאגות והחששות שלכם בנושא.

בעוד הצוות החינוכי אמור להכיר חלק מהסימפטומים או מביטויי החרדה של ילדכם בבית הספר, הם עלולים שלא להבין שהם נובעים מהפרעת חרדה או כיצד הם יכולים לעזור לו. במידה וילדכם עבר אבחון, השתמשו בו כדי לפתוח ערוצי תקשורת חדשים עם צוות בית הספר.

חשוב לזכור, כי זיהוי פוביית בית ספר בשלבים מוקדמים יותר והענקת תשומת הלב לה היא ראויה, קרי, טיפול מקצועי בחרדה, יאפשרו לילדכם לצמוח ולגדול כאנשים שלמים יותר עם עצמם ולהצליח להתמודד עם העולם בצורה בריאה ונכונה יותר.

התעלמות מהבעיה לעולם אינה פותרת אותה, כך שילדים אשר חווים חרדה בתקופת בית הספר ואינם זוכים לטיפול מקצועי עלולים להגיע למצבים קיצוניים כמו סרבנות בית ספר. במצבים אלו, החרדה יכולה להתעצם כל כך עד שהילד עלול לפתח התנהגויות שליליות נוספות בעתיד.

בכדי לא לאפשר לילדכם להישאר לבדם עם החרדה, יהיה נכון להתאים לו את הטיפול הרגשי הנכון עבורו ובמידה ומתעורר הצורך, לפנות לפסיכיאטר מומחה לצורך בדיקת הצורך בטיפול תרופתי, זאת בהתאמה למצבו של הילד וליכולותיו להתמודד עם רמת החרדה הגבוהה ממנה הוא סובל.

חרדת בית ספר

גורמים שונים המובילים לחרדת בית ספר

במקרים מסוימים קל לזהות את החרדה, לדוגמא כאשר ילד מרגיש מתוח ועצבני לפני מבחן בבית הספר, אולם במקרים אחרים, חרדת בית ספר יכולה להיראות כמו משהו אחר לגמרי ולבוא לידי ביטוי באחת או יותר מהדרכים הבאים:

• התנהגות משובשת או כועסת
• בטן מוטרדת
הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
• הפרעות בלמידה

בפועל, החרדה "נועלת" את המוח ומקשה באופן משמעותי על תפקודם בבית הספר. קיימים סוגים רבים ושונים של חרדה וזו אחת מהסיבות בגינן קשה למורים רבים לזהות אותה בקרב תלמידיהם.

להלן גורמים אפשריים שכיחים המובילים לחרדת בית ספר בקרב ילדים ובני נוער:

חרדת נטישה – מדובר במקרים בהם ילדים מודאגים מפרידה מהדמות המטפלת בהם, כאשר ילדים אלו יכולים להתקשות בעת הגעתם לבית הספר ואף למשך כל שעות הלימודים.

חרדת בחינות – מדובר במקרים בהם ילדים אשר חווים רמת חרדה גבוהה לקראת או תוך כדי מבחנים, בין אם הם למדו כשורה ובין אם לאו. מחקרים גילו כי ככל שרמת החרדה של ילדים גבוהה יותר, כך גוברים סיכוייהם להציג ירידה בהישגים האקדמיים ובמבחנים ואף לסבול מחרדת בית ספר.

חרדה חברתית – מדובר במקרים בהם ילדים מודעים לעצמם יתר על המידה, עד כדי כך שהם מתקשים להשתתף בכתה ולהתרועע עם בני גילם.

אילמות סלקטיבית – מתייחסת למקרים בהם ילדים מתקשים לדבר במסגרות מסוימות, כמו בסביבת המורה בבית הספר.

חרדת כללית – מדובר במקרים בהם ילדים מודאגים ממגוון רחב של עניינים יומיומיים, כאשר ילדים המאובחנים עם חרדה כללית חרדים לעתים קרובות במיוחד לגבי ביצועיהם בבית הספר ועשויים להתמודד עם נטייה לפרפקציוניזם.

הפרעת טורדנית כפייתית (OCD) – מדובר במקרים בהם ילדים מוצפים במחשבות מלחיצות ובלתי רצויות, כאשר ילדים המתמודדים עם הפרעת OCD מנסים להקל על רמת החרדה שהם חווים על ידי ביצוע טכסים כפייתיים, כגון ספירה או שטיפת ידיים.

פוביות ספציפיות – מדובר במקרים בהם ילדים סובלים מפחד מוגזם ולא הגיוני מדברים מסוימים, כגון פחד מבעלי חיים או פחד מטיסות.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

איך לעזור לילדים להתמודד עם פוביית בית ספר?

היה והנכם מזהים כי ילדכם סובל מחרדת בית ספר, אל תגידו לעצמכם "זה יעבור", מכיוון שברוב המוחלט של מקרים אלו, ללא טיפול מקצועי הולם ומותאם אישית לילד, הבעיות רק הולכות ומחריפות ככל שחולף הזמן.

בשל כך, כל עוד ילדכם יקבל את הטיפול הנכון עבורו, הוא יצליח לייצר לעצמו שגרת יום נעימה חרף החרדה אשר תוקפת אותו במהלך היומיום. בכדי להבחין בטיפול לו זקוק ילדכם במהלך היומיום, נכון יהיה להיוועץ עם פסיכולוג מומלץ המומחה לעבודה עם ילדים ובני נוער וכן עם הצוות החינוכי של בית הספר בו לומד ילדכם.

ראשית, שוחחו עם הצוות החינוכי של בית הספר בנוגע לכל התאמה אשר עשויה לעזור לילדכם להצליח בכתה, כאשר יש לכם זכות לבקש התאמות הולמות בהתאם לאבחנה המקצועית של ילדכם.

כמו כן, בקשו מהם לעקוב אחר שינויים בהתנהגות של ילדכם בכתה, כך שתוכלו לעדכן את הפסיכולוג על כל התקדמות או בעיה שמתעוררת. במידת הצורך, ניתן לבקש מהצוות החינוכי של בית הספר ליצור קשר עם הפסיכולוג או המטפל של ילדכם באופן ישיר.

כאמור, השלב הראשון שהורים יכולים לעשות הינו ליידע את צוות בית הספר בו לומד ילדיהם, מכיוון שכל עוד הצוות החינוכי יהיה ער לבעיה, כך יהיה לכם קל יותר לעקוב אחר שינויים בהתנהגותו של ילדכם, חיוביים או שליליים.

אל לכם כהורים להתחשב בנוחות של הצוות החינוכי ויהיה נכון ליצור קשר עם מחנכת הכתה של ילדכם ככל שתרגישו בכך צורך. בנוסף, חיוני עבורכם לשאול את הצוות שאלות החשובות לכם, כך שאם ילדכם מגיע הביתה בתום יום הלימודים והנכם חשים כי משהו בהתנהגותו אינו כשורה, צרו קשר עם הצוות החינוכי ובדקו באשר להתנהלותו במסגרת בית הספר באותו היום.

טיפול בחרדת בית ספר

האם ילדים זכאים להתאמות עקב חרדת בית ספר?

כהורים, חשוב מאוד להיות עם האצבע על הדופק בכל רגע ובכל יום לימודים. יחד עם זאת, ישנן מספר דרכים בהן בית הספר של ילדכם יכול לעזור לו להתמודד עם חרדת בית הספר ממנה הוא סובל, כאשר לעתים קרובות מספר התאמות הגיוניות ולא מורכבות בכתה הן מספיקות בכדי לשמור על ילדים הסובלים מפוביית בית ספר.

זכרו כי ילדים מרגישים בטוחים כאשר הם חשים שהצרכים שלהם מסופקים או לכל הפחות שהצרכים שלהם מכובדים ומובנים.

בעוד שילדים הסובלים מפחד מבית הספר עשויים לנסות לשמור על חוסר הנוחות שלהם מוסתר מהעין, דאגותיהם גובות מהם מחיר פיזי ונפשי גבוה, כמו גם מובילות לפגיעה בתפקוד החברתי והאקדמי, נושא שמבוגרים אינם יכולים להתעלם ממנו. בעת שהחרדה מתנגשת עם אספקט כלשהו של החוויה החינוכית או הלימודית, ילדכם זכאים לעזרה.

התמודדות עם חרדת בית ספר

תפקיד הצוות החינוכי במקרה של פחד מבית הספר

היה והצוות החינוכי של בית הספר ידע לזהות את הרגעים בהם הילד חווה חרדה, הרי שהם יכולים למתן את תחושותיו השליליות ולאפשר לו להרגיש בטוח ומוגן יותר, כך שיוכל להמשיך את יום הלימודים באופן נורמטיבי ככל האפשר.

יכולתם של המורים לזהות סימפטומים של סטרס וחרדה וכן שינויים שחלים בהתנהגותו של ילדכם מאפשרת לכם להישאר מעודכנים באשר למצבו גם כשאתם לא נמצאים לידו, להעניק לו את היחס הראוי לו בסיום יום הלימודים ולהמשיך ולהפחית את רמת החרדה.

כאמור, אין עוררין כי ילדים נמצאים במסגרת בית הספר במשך כשליש מהיום שלהם ועל כן עליהם לקבל בהם את התמיכה המקסימלית אשר תאפשר להם להרגיש בנוח ולהתקדם.

בעזרת ערנות מוגברת של הצוות החינוכי ודיווח שוטף שלכם, הנכם יכולים להעביר מידע מדויק ועדכני לפסיכולוג המטפל בילדכם, כך שהוא יוכל לעשות שימוש באינפורמציה החשובה ולתעל אותה להמשך טיפול פסיכולוגי נכון עבור ילדכם – מה שיצליח לשפר את מצבו ולאפשר לו את השקט הנפשי לו הוא כל כך זקוק.

סרבנות בית ספר או חרדת בית ספר - איך להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין
נגן וידאו אודות סרבנות בית ספר או חרדת בית ספר - איך להתחיל את שנת הלימודים ברגל ימין

טיפול בחרדת בית ספר - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בחרדת בית ספר נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה טיפולית עם ילדים, בני נוער וסטודנטים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בחרדת בית ספר בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

התמודדות עם חרדה
התמודדות עם חרדה: כלים וטיפים איך להתמודד עם חרדה?

ישנן דרכים רבות להתמודד עם חרדה. את חלקן ניתן ליישם באופן עצמאי גם במסגרת הביתית, ואת חלקן ניתן ללמוד על ידי איש מקצוע כמו פסיכולוג או מטפל רגשי. בכל מקרה חשוב לפתור את החרדה ולא להנציח אותה ולתת לה להשתלט על חיינו ולהוריד מאיכותם.

המדריך המלא >>
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות
טיפול טבעי בחרדה ללא תרופות: כולל תרופות טבעיות לחרדות

כדי להימנע מתלות בתרופות שאינן אפקטיביות לטווח הרחוק ועלולות להיות ממכרות, ישנן דרכי טיפול טבעיות ללא כדורים ביניהן טיפול פסיכולוגי, טיפול CBT (פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית), הומאופתיה וצמחי מרפא וכן טיפול עצמי באמצעות שינוי אורח חיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: