מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון BRC: מבחן לבדיקת הפרעות קשב וריכוז (ADHD) בעברית

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה אבחון BRC?

בדיקת קשב וריכוז ממוחשבת, המכונה אבחון BRC, נחשבת למבחן הממוחשב המתקדם בעולם לצורך אבחון של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים.

למעשה, מדובר באבחון קשב וריכוז ממוחשב היחיד בעולם שאינו בודק רק את כל תפקודי הקשב והריכוז של הנבדק, אלא מספק גם מידע לגבי תפקודים חשובים נוספים:

תפקודים ניהוליים – מבחן BRC מאפשר להעריך תפקודים ניהוליים שונים האחראיים על יכולות חיוניות מאוד, כמו תכנון, ארגון, בקרה עצמית, למידה מטעויות והסתגלות למצבים משתנים.

תפקודי זיכרון – בדיקת BRC כוללת מטלות המעריכות את רוב תפקודי הזיכרון של הנבדק, כולל זיכרון לטווח קצר, זיכרון לטווח ארוך, זיכרון עבודה ויכולת למידה משינון.

הבנה חברתית – אבחון BRC מספק הערכה של ההבנה החברתית של הילד או המבוגר, קרי, היכולת להבין ולפרש נכון מצבים חברתיים ובין-אישיים ולהתנהג בצורה מותאמת חברתית.

ממצאים רגשיים – הסיכום הכתוב של מבחן BRC משלב בתוכו גם ממצאים רגשיים לצד התמונה הקוגניטיבית ובכך מסייע לאנשי מקצוע לקבל החלטות חשובות, כמו מתן אבחנה מקצועית או המלצה על טיפול ההולם את הצרכים והקשיים של הנבדק.

חשוב להדגיש, כי ישנם 2 סוגי אבחונים להפרעות קשב וריכוז של חברת BRC העולמית ועליכם להתייעץ עם מכון קשב וריכוז מומלץ לגבי סוג הבדיקה המומלצת ביותר עבורכם או עבור ילדכם!

בעוד בדיקת 'BRC פוקוס' משמשת לצורך בחינת יעילות טיפול תרופתי הניתן על ידי רופא נוירולוג, בדיקת 'BRC מורחב' כולל גם הערכה של תפקודי זיכרון ושפה העשויים להשפיע על יכולת הקשב והריכוז של הנבדק.

אבחון BRC

ההבדל בין מבחן BRC לבדיקות קשב וריכוז אחרות

יכולת הקשב מאפשרת לבני אדם להבחין במה שקורה להם ובמה שמתרחש בסביבתם ולקלוט את המידע באופן כזה שהוא ישמר היטב בזיכרון שלהם. בפועל, הודות ליכולת הקשב מתאפשרות יכולות חשובות רבות אחרות, כמו למידה, הבנה וזכירה של מידע מסוגים שונים.

עד לפני מספר שנים, מרבית המומחים בתחום האבחון טענו כי מבחן ממוחשב, כמו בדיקת BRC, נחוץ אך ורק לילדים ומבוגרים המפגינים קשיי ריכוז משמעותיים ו/או קושי רב לשמור על קשב ולהתמקד זמן ממושך, המכונה קושי בקשב מתמשך.

לאור תפיסה מוטעית זו, אבחון ממוחשב של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היה עד לא מזמן מורכב רק ממטלות המעריכות את יכולת הקשב המתמשך של הנבדק.

יחד עם זאת, במהלך השנים האחרונות התפרסמו מחקרים קליניים חדשים ורחבי היקף בנושא אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים אשר שינו באופן משמעותי את התפיסה הרווחת לגבי אבחון בעיות קשב וריכוז.

בניגוד לדעה שרווחה עד אותה התקופה, המחקרים העדכניים גילו כי יכולת הקשב של בני האדם אינה מתבססת על יכולת הקשב המתמשך בלבד, אלא מתחלקת לארבעה תפקודי קשב מובחנים שונים.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

תפקודי קשב וריכוז הנבדקים במהלך בדיקת BRC

להלן 4 סוגי תפקודי הקשב הנבדקים במסגרת אבחון BRC מורחב:

תפקודים ניהוליים – תפקודים האחראיים על כישורים חשובים, כמו ארגון, תכנון, הסתגלות לשינויים ולמידה מטעויות, כאשר ליקויים באחד או יותר מהתפקודים הניהוליים עשויים לפגוע ביכולתם של אנשים להתארגן, ללמוד, לפתור בעיות ולהגיע ליעדים שהציבו לעצמם. לדוגמא, ילדים המאובחנים עם ליקויים בתפקודים ניהוליים בדרך כלל מתקשים להתעורר בבוקר ולהגיע בזמן לגן או לבית הספר.

קשב סלקטיבי – מתייחס ליכולתם של בני אדם למקד את הקשב שלהם במטלה מסוימת, בו בזמן שהם מתעלמים מהגירויים השונים שבסביבתם. למשל, מבוגרים המתמודדים עם ליקויים בקשב סלקטיבי לרוב מתקשים מאוד להקשיב למרצה באוניברסיטה במידה וסטודנטים אחרים משוחחים ביניהם בקול רם.

פיצול קשב – מתאר את המיומנויות הנדרשות לצורך שימת לב והתייחסות לשני דברים או יותר במקביל. לדוגמא, ילדים הסובלים מליקויים משמעותיים ביכולת פיצול הקשב מתקשים לצפות בטלוויזיה ולהשיב לדבריהם של חברים או בני משפחה בו-זמנית.

קשב מתמשך – הכוונה ליכולת להתרכז זמן ממושך במטלה מסוימת ולשמור על רמת ביצוע אחידה לאורך זמן. למשל, מבוגרים המפגינים ליקויים ביכולת הקשב המתמשך לעתים קרובות נראים כחולמים בזמן שהם קוראים טקסט, מגלים אי שקט משמעותי ותזזיתיות יתר ומדברים עם חבריהם לספסל הלימודים בעת שנדרשים להתרכז בדברי המרצה.

מבחן BRC

איך אנשי מקצוע מאבחנים הפרעת קשב וריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) באה לידי ביטוי בדרכים שונות אצל אנשים שונים, לכן ישנו טווח רחב של קריטריונים המסייעים לפסיכולוגים, נוירולוגים ופסיכיאטרים לבצע אבחנה מבדלת בין אבחנות אפשריות שונות ולהגיע לאבחנה המקצועית הנכונה.

תהליך של אבחון קשב וריכוז דורש מהנבדק להיות פתוח וכנה עם הפסיכולוג או הרופא בעת ביצוע הבדיקה על מנת שאיש המקצוע יוכל להגיע למסקנות המדויקות ביותר ולהמליץ על דרכי הטיפול היעילות ביותר במצבו הנוכחי.

מלבד ביצוע של מבחן BRC, ראיון קליני ומילוי שאלונים, הנבדק נדרש להציג או לדווח על שילוב של מספר תסמינים הידועים כסימני היכר של הפרעת קשב וריכוז, כגון:

אימפולסיביות
היפראקטיביות
חוסר תשומת לב

יש לציין, כי אין מבחן אחד ויחיד בו אנשי המקצוע השונים יכולים לעשות שימוש לצורך אבחון הפרעות קשב וריכוז במבוגרים או ילדים, לכן לעתים קרובות תהליך הבדיקה יכלול מספר שלבים שונים.

בדיקות שיש לבצע לפני אבחון הפרעות קשב וריכוז

הצעד הראשון בו עליכם לנקוט, טרם פנייה לאבחון קשב וריכוז, הינו ביצוע בדיקות רפואיות מקיפות על פי המלצת רופא הילדים או המשפחה שלכם כדי לשלול מצבים רפואיים אחרים המזוהים עם התסמינים שאתם חווים.

הקפידו להביא לפגישה עם הרופא המטפל את כל המידע הרפואי הרלוונטי לסיבת הפנייה, כולל מסמכים המעידים על בעיות רפואיות אחרות, אבחונים קודמים והיסטוריה רפואית אישית ומשפחתית.

במידה והבדיקות הרפואיות נמצאו תקינות והרופא המטפל בכם מעלה חשד להפרעת קשב וריכוז (ADHD), סביר להניח שהוא יפנה אתכם לתיאום תור לבדיקת קשב וריכוז ממוחשבת במכון אבחון.

לאחר קבלת תוצאות של בדיקת BRC, עליכם לתאם פגישה נוספת עם הרופא הנוירולוג על מנת שהוא יוכל לבצע סיכום של כל הממצאים ולבדוק האם הילד או המבוגר עומד בקריטריונים של אבחון הפרעות קשב וריכוז על פי המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-5).

אבחון רפואי של בעיות קשב וריכוז על ידי נוירולוג

כאמור, בהגיעכם לביצוע אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז, סביר להניח שתשאלו מספר שאלות הקשורות לתסמינים שאתם או ילדכם חווים בתקופה האחרונה. לדוגמא, אבחון רפואי של בעיות קשב וריכוז מצריך בחינה מעמיקה של הדברים הבאים:

עוצמת התסמינים – התסמינים חייבים להשפיע באופן שלילי ומהותי על חייו של האדם באחד או יותר מתחומי החיים המרכזיים, כמו לימודים, יחסים בין-אישיים, קריירה, כספים ואחריות משפחתית.

סוג התסמינים – נוירולוג נדרש לבדוק את סוג ואופי התסמינים שהאדם חווה וכמה מוקדם התחילו להופיע התסמינים המתוארים.

הימשכות התסמינים – אבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ניתנת רק לאנשים המדווחים על תסמינים הנמשכים מזה 6 חודשים ברציפות לכל הפחות.

הופעת התסמינים – התסמינים צריכים להופיע במספר מקומות ומצבים שונים, כולל בבית, בלימודים ובעבודה.

בדיקת BRC

אילו מצבים מצדיקים פנייה לביצוע אבחון BRC?

באופן כללי, מומלץ לפנות לביצוע אבחון BRC אם אתם או ילדכם מתמודדים עם קשיים משמעותיים ומתמשכים באחד או יותר מהתחומים הבאים:

לימודים או מקצוע – חוסר התאמה בין הביצוע שלכם לבין היכולת שלכם.

עבודה או קריירה – אובדן או עזיבת מקומות עבודה לעתים תכופות.

מטלות יום יומיות – היעדר יכולת לקחת חלק בניהול משק הבית, לשלם חשבונות במועד או לארגן דברים חשובים.

מערכות יחסים – שכיחת דברים החשובים לאדם קרוב, קושי בהשלמת משימות או התעצבנות על נושאים שוליים.

ניהול רגשות – התמודדות עם מתח נפשי מתמשך בשל אי עמידה במטרות שהצבתם לעצמכם או נשיאה באחריות על המעשים שלכם.

אבחון הפרעת קשב וריכוז לצד מצבים נוספים

אנשים רבים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז מתמודדים במקביל עם בעיות נוספות שאינן חלק מאבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

מכון לאבחון קשב וריכוז בדרך כלל יכול לבצע את האבחונים הדרושים כדי לאבחן או לשלול מצבים אפשריים נוספים הטומנים בחובם התמודדות עם תסמינים דומים. לדוגמא, ייתכן ותתמודדו בשלב מסוים של חייכם עם אחד או יותר מהמצבים הבאים:

לקויות למידה – קשיים משמעותיים בקריאה, בכתיבה ו/או במתמטיקה חרף יכולת אינטלקטואלית ברמה ממוצעת ומעלה.

הפרעת חרדה – דאגה מופרזת ומתמשכת שהאדם מתקשה לשלוט בה, המלווה בתסמינים של חוסר מנוחה, התעייפות מהירה, התקפי פאניקה או חרדה, עצבנות, סטרס, מתח בשרירים ונדודי שינה.

דיכאוןתסמינים של דיכאון כוללים תחושות של חוסר תקווה, חוסר אונים ותיעוב עצמי, שינויים בהרגלי השינה והתזונה של האדם ואיבוד עניין בפעילויות שהסבו הנאה בעבר.

התמכרויות – סימפטומים של אימפולסיביות והפרעות התנהגות המלוות אנשים עם הפרעות קשב וריכוז עשויות להוביל להתמכרות לסמים, אלכוהול או הימורים.

אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים
נגן וידאו אודות אבחון קשב וריכוז - המדריך המלא להורים

המשך טיפול לאחר קבלת תוצאות של מבחן BRC

קבלת תוצאות של מבחן BRC ואבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) יכולות להיות קריאת השכמה והזדמנות נפלאה עבורכם. כמו כן, תהליך של אבחון בעיות קשב וריכוז צפוי לדרבן אתכם לחפש עזרה מקצועית ופתרונות לקשיים שעומדים בדרך שלכם אל האושר וההצלחה בלימודים ובחיים.

לאחר סיום תהליך הבדיקה, אל תהססו עם התחלת טיפול בהפרעת קשב וריכוז, שכן ככל שתתחילו להתמודד עם התסמינים שלכם בשלב מוקדם יותר, כך ייטב מצבכם מהר יותר.

ניהול מוצלח של בעיות קשב וריכוז דורש מילדים, בני נוער ומבוגרים עבודה אינטנסיבית והשקעה רבה, כמו גם סבלנות, יכולת התמדה וכן ניסוי וטעיה עד למציאת שיטות הטיפול המתאימות ביותר עבורם.

מלבד דרכי הטיפול המקצועיות, הקפידו בזמנכם הפנוי ללמוד כמה שיותר על הפרעות קשב וריכוז ואמצו הרגלים של אורח חיים בריא כדי לתמוך בתהליך הטיפולי.

בדיקת קשב וריכוז היא רק תחילת התהליך

במידה ואתם או ילדכם תקבלו אבחנה מקצועית של הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אין צורך לאבד תקווה משום שבעזרת תמיכה מקצועית, תוכלו ללמוד כיצד לשלוט טוב יותר בתסמינים ולבנות את החיים שתמיד רציתם.

האחריות לסייע לילדכם או לעצמכם וההחלטה האם לפנות לטיפול נמצאות בידיים שלכם, כאשר אנשי המקצוע ישמחו לעזור לכם לנהל את התסמינים השונים ולהתגבר על הבעיות שאתם חווים.

הבנה מלאה של המצב ותמיכה משפחתית לעתים קרובות מסייעות לאנשים לקבל החלטות מושכלות לגבי ההיבטים המרכזיים של חייהם, לשמור על רמת מוטיבציה גבוהה ולקבל את הפרעת הקשב והריכוז שלהם בתקופות קשות.

אבחון BRC פרטי - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון BRC נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון BRC בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים נוספים בנושא אבחון קשב וריכוז

אבחון קשב וריכוז אצל נוירולוג
אבחון נוירולוגי להפרעות קשב וריכוז פרטי לילדים או למבוגרים

אבחון להפרעות קשב וריכוז שנעשה על ידי נוירולוג מומחה בוחן את התסמינים של הנבדק, בין היתר באמצעות בדיקות רפואיות מקיפות וביצוע אבחנה מבדלת. במקרה הצורך ייקבע כי הנבדק סובל מהפרעות קשב וריכוז ויינתנו לו המלצות להמשך.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: