מכון-דרור-לוגו

תפריט

טיפול בהפרעת קשב וריכוז: טיפול בבעיות קשב וריכוז (ADHD)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

סוגי טיפול בהפרעת קשב וריכוז

בכדי לסייע לילדכם להתמודד טוב יותר עם הפרעת הקשב והריכוז שלהם ולאפשר להם חוויות הצלחה משמעותיות, צריך תחילה להבין מה קורה להם. במידה וילדכם לא מקשיב, לא שם לב, מוסח בקלות בסביבה עתירת גירויים, ללא יכולת סינון, לא מסוגל להתמיד וחסר מודעות לזמן, ייתכן וילדכם סובל מ-ADHD.

ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז:

• נוטים להגיד את הדבר הראשון שעובר להם בראש
• עושים את הדבר הראשון שחשבו עליו
• נמנעים או מבצעים בחוסר רצון מטלות הדורשות מאמץ מנטלי ממושך
• לא לוקחים את הזמן לפני שפועלים
• לא מפנימים נורמות
• לא לומדים מתוצאות ועונשים לא עוזרים להם להתנהג טוב יותר

בנוסף, במידה וילדכם מתקשה לשבת לאורך זמן, נמצא בתנועה מתמדת, מפריע או פולש למרחב של אחרים, נוטה להתפרץ, מרבה לפטפט ומתקשה להמתין לתורו, סביר להניח כי הוא סובל גם מהיפראקטיביות ואימפולסיביות.

הפרעת קשב וריכוז מקושרת עם הישגים לימודיים מונמכים, בעיות חברתיות ועימותים עם הסביבה. יחד עם זאת, פנייה לאבחון מקצועי מקיף, הבנת מקור קשייו של הילד וייעוץ נכון, להבדיל מריצה נמהרת לרופא הנוירולוג, יאפשרו לכם לסייע לילדכם לשפר את תפקודם בבית הספר ואת התנהלותם בבית.

כמו כן, תהליך של טיפול מקצועי בהפרעת קשב וריכוז אצל ילדים יעזור להם לווסת את ההתנהגות, לפתח את השליטה העצמית וכן לחזק את הביטחון ואת תחושת המסוגלות העצמיים שלהם.

חשוב מאוד לפנות לגורם מקצועי מנוסה אשר מבין את ה-ADHD ואת דרכי הטיפול האפשריות בהפרעות קשב וריכוז, כמו גם מסוגל להקשיב, לייעץ ולהדריך אתכם במידה והנכם מרגישים צורך בכך.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

שיטות טיפול בבעיות קשב וריכוז

הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז אינם משפיעים רק על התחום הלימודי והם יכולים ליצור קשיים רבים בחיי היומיום עם חברים ובני משפחה.

מלבד טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז, קיימות מספר אפשרויות טיפול נוספות בתסמינים של ADHD, כאשר חלק מהילדים מגיבים בצורה הטובה ביותר רק לסוג אחד מהטיפולים הללו.

בעזרת לימוד עצמי של מאמרים בנושא הפרעת קשב וריכוז ובחשיבה משותפת עם הרופא של ילדכם, תוכלו להגיע לכדי תכנית טיפול המותאמת לצרכים האישיים של ילדכם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

דרכי טיפול בהפרעות קשב וריכוז

עבור ילדים רבים, הטיפול התרופתי הינו המפתח לניהול מוצלח של ה-ADHD שלהם. יחד עם זאת, חשוב לציין, כי ייתכן וטיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז אינו יתאים לכל הילדים והמשפחות.

מומחים וחוקרים מסכימים במידה רבה כי תרופות הינן צורת הטיפול היעילה ביותר עבור מרבית הילדים הסובלים מ-ADHD, כאשר הטיפול התרופתי מטיב עם כ-80% מהילדים הנוטלים אותו. כמו כן, סוג ומינון התרופה צריכים להיות מותאמים בקפידה לילד ולמצבו בכדי להשיג אפקטיביות מקסימלית.

ישנם שני סוגים עיקריים של תרופות הניתנות לאנשים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, ממריצים ולא-ממריצים, והם משפיעים בדרכים שונות על המוח של האדם בכדי לעזור לו לשלוט בתסמינים המרכזיים של ADHD.

בעבור חלק מהילדים, התרופות להפרעת הקשב והריכוז יכולות לגרום לתופעות לוואי לא נעימות, אולם בדרך כלל הן נעלמות לאחר מספר ימים מתחילת נטילת התרופה.

במידה וילדכם נטל או נוטל טיפול תרופתי אשר גורם לתופעות לוואי מתמשכות ובלתי רצויות, יש לפנות בהקדם לרופא המטפל בכדי לבחון אפשרות להחלפת התרופה הנוכחית בתרופה חדשה אחרת, בכדי לבדוק האם היא עשויה לעבוד טוב יותר עבורו. כמו כן, ייתכן והרופא ימליץ להחליף את הטיפול מתרופה ממריצה לתרופה לא-ממריצה, או להיפך.

בנוסף, ילדים רבים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עשויים להיות מאובחנים במהלך חייהם עם הפרעות חרדה או דיכאון. עבור ילדים אלו, הרופא המטפל עשוי להציע טיפול תרופתי נוסף או להמליץ על טיפול התנהגותי במקביל להמשך נטילת הטיפול התרופתי הנוכחי.

דרכי טיפול בהפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז: טיפול התנהגותי

ילדים ומשפחות אשר מושפעים מהפרעת קשב וריכוז מוצאים תועלת לעתים קרובות בעבודה עם איש מקצוע המתמחה בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים הסובלים מתסמינים של ADHD, כאשר חשוב לבסס את בחירתם בסוג הטיפול על הצורך האישי של ילדכם ושל משפחתכם.

אחת ממטרות העל של טיפול התנהגותי בהפרעת קשב וריכוז הינה לשנות את ההתנהגויות השליליות של ילדכם ולהפוך אותן להתנהגויות חיוביות, כאשר לרוב טיפול זה כרוך בשימוש במערכת תגמולים בבית.

חשוב לציין, כי טיפול התנהגותי מועיל לילדים מסוימים עם ADHD ולעתים קרובות נעשה בו שימוש במקביל לנטילת טיפול תרופתי.

בעיות קשב וריכוז: טיפול CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הינו סוג של טיפול בשיחות אשר מטרתו הינה לגרום לילדים לחשוב ולנתח את מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגותם.

למעשה, תהליך של טיפול CBT לילדים עוזר להם להחליף את מחשבותיהם השליליות במחשבות מציאותיות וחיוביות יותר, כמו גם מסייע לילדים לבנות הערכה עצמית, אשר נוטה להיות מושפעת לרעה מהפרעת קשב וריכוז.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל בטיפול בהפרעת קשב וריכוז, בחרדה ובדיכאון, כאשר כ-50% מהאנשים אשר מאובחנים עם ADHD יסבלו גם מחרדה או דיכאון במהלך חייהם.

הפרעות קשב וריכוז: טיפול מיומנויות חברתיות

עבור חלק מהילדים, תסמינים של הפרעת קשב וריכוז יכולים להקשות מאוד על התחום החברתי. ילדים אלו נוטים לדבר ללא הפסקה או להתקשות לחשוב לפני שהם מדברים, כמו גם עשויים לגלות קשיים בניהול רגשותיהם.

פנייה לטיפול מקצועי בבעיות קשב וריכוז על ידי איש מקצוע יכולה לעזור לילדכם ללמוד ולתרגל מיומנויות חברתיות חשובות אשר נדרשות ליצירת אינטראקציה עם אחרים.

טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז

טיפול אלטרנטיבי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות

מלבד טיפול תרופתי, קיימות מספר אפשרויות טיפול נוספות שיש להן גיבוי מחקרי כלשהו, כאשר מחקרים הראו כי טיפול אלטרנטיבי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות מועיל במידה מסוימת בהקלה על תסמינים של ADHD.

טיפולים אלטרנטיביים אלו כוללים:

• פעילות גופנית
• פעילויות בחיק הטבע
• תוספי אומגה
מיינדפולנס
• שינויים בתזונה

כמו כן, ישנן אלטרנטיביות טבעיות אשר הורים מנסים מעת לעת, אולם חשוב להדגיש כי הן אינן מגובות במחקרים או מוסדרות בחוק.

פתרונות אפשריים לבעיות קשב וריכוז

ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז יכולים להיעזר במספר התאמות בדרכי הלמידה וההיבחנות במסגרת בית הספר בו הם לומדים. התאמות אלו כוללות מתן תוספת זמן במבחנים, אפשרות לישיבה בקדמת הכתה וקבלת אישור לקום ולהתרענן במהלך השיעור.

בנוסף, הוצאה לפועל של תכנית עיצוב התנהגות עשויה להועיל גם כן עבור ילדים הסובלים מ-ADHD, כאשר התכנית מתארת את הצעדים שעל המורים לנקוט בכדי לעצור התנהגויות בעיתיות בבית הספר ולעודד התנהגות הולמת.

טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז

עבור מרבית הילדים, טיפול תרופתי הינו הדרך הבטוחה והיעילה ביותר להפגת תסמינים של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים.

בדיוק כפי שמשקפיים עוזרים לאנשים למקד את העיניים והראייה שלהם, כך תרופות אלו עוזרות לילדים הסובלים מ-ADHD למקד טוב יותר את מחשבותיהם ולהתעלם מהסחות דעת. כמו כן, הטיפול התרופתי מאפשר להם לשים לב לדברים ולשלוט בהתנהגותם.

בעת טיפול בהפרעת קשב וריכוז, ייתכן והרופא המטפל ימליץ על נטילת תרופה בלבד או על שילוב של תרופה יחד עם טיפול התנהגותי. מחקרים מראים כי כ-80% מהילדים אשר סובלים מ-ADHD ומטופלים תרופתית משתפרים במידה רבה לאחר שנמצאים עבורם התרופה והמינון הנכונים.

קיימות שתי צורות שונות של טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים ומבוגרים:

• תרופות בעלות שחרור מיידי משפיעות לטווח הקצר ונלקחות בדרך כלל כל 4 שעות.

• תרופות בעלות שחרור איטי או ארוך טווח משפיעות לטווח הבינוני או הארוך ונלקחות בדרך כלל פעם אחת בלבד בשעות הבוקר, לפני תחילת יום הלימודים.

ילדים הנוטלים תרופות בעלות שחרור איטי או ארוך טווח יכולים להימנע מנטילת תרופות במהלך בית הספר או בשעות אחר הצהריים, כאשר חשוב להקפיד שלא ללעוס או לרסק כדורים וטבליות בעלות שחרור איטי או ארוך טווח.

יחד עם זאת, ניתן לפתוח ולפזר על מזון כמוסות עם שחרור איטי או ארוך, כאשר הן בצורת קפסולה, עבור ילדים אשר מתקשים בבליעות כדורים או טבליות.

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) אצל ילדים ומתבגרים
נגן וידאו

תרופות להפרעת קשב וריכוז

כהורים, חשוב שתדעו כי ייתכן שייקח זמן בכדי למצוא את התרופה, המינון ולוח הזמנים הטובים ביותר עבור ילדכם, כמו גם שייתכן שתאלצו לנסות סוגים שונים של תרופות להפרעת קשב וריכוז. בנוסף, ייתכן שיעלה הצורך, יותר מפעם אחת, להתאים את המינון של הטיפול התרופתי שילדכם נוטל, שכן המינון אינו מבוסס אך ורק על משקל הגוף שלו.

בשל כך, עליכם לצפות כי הרופא המטפל ישנה את התרופה ו/או המינון שילדכם נוטל לאורך הזמן בכדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר ולשלוט עד כמה שניתן בתופעות הלוואי האפשריות של הטיפול התרופתי.

מלבד סוג התרופה והמינון שילדכם נוטל, הרופא המטפל יכול גם להתאים עבורו את לוח הזמנים של נטילת התרופה בהתאם ליעדים שהושגו. לדוגמא, במידה ומטרת הטיפול התרופתי הינה להקל על הסימפטומים של הפרעת הקשב והריכוז בעיקר במסגרת בית הספר, אזי ילדכם יהיה רשאי ליטול את התרופות רק בימים בהם מתקיימים לימודים.

חשוב שילדכם יעבור בדיקות רפואיות קבועות בכדי לפקח על מידת השפעתה של התרופה ולבדוק האם קיימות תופעות לוואי אפשריות.

טיפול ב-ADHD: תופעות לוואי

טיפול תרופתי בהפרעת קשב וריכוז עשוי לעתים לגרור עמו תופעות לוואי שונות, כאשר אלו נוטות להתרחש בשלב מוקדם של הטיפול והן בדרך כלל קלות וקצרות מועד. יחד עם זאת, חלק מהאנשים הנוטלים תרופות ל-ADHD עשויים לסבול מתופעות לוואי ממושכות או חמורות יותר.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר של תרופות להפרעת קשב וריכוז הינן:

• ירידה בתיאבון
• ירידה במשקל
בעיות שינה
• נסיגה חברתית

כמו כן, ייתכנו תופעות לוואי נוספות, כולל:

• אפקט של ריבאונד, כלומר פעילות מוגברת או מצב רוח ירוד בעת שהשפעת התרופה מתפוגגת
• תנועות שרירים חולפות או טיקים
• עיכוב קל בגדילה
• עלייה בלחץ הדם או בדופק
• התנהגויות ביזאריות שונות

חשוב לציין, כי יותר ממחצית מהילדים אשר סובלים מטיקים, כגון תסמונת טורט, מאובחנים גם כבעלי הפרעת קשב וריכוז.

תסמונת טורט הינה מצב תורשתי אשר קשור לטיקים תכופים ומחוות קוליות יוצאות דופן, כאשר השפעתן של תרופות ל-ADHD על טיקים אצל ילדים ובני נוער אינה ניתנת לחיזוי. יחד עם זאת, מרבית המחקרים מעידים כי ברוב המקרים תרופות אלו הן בטוחות עבור ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ו/או טיקים.

בכדי להקל על מרבית תופעות הלוואי האפשריות של הטיפול התרופתי ב-ADHD, חשוב לשנות את המינון על פי הצורך, להתאים את לוח הזמנים של נטילת התרופה ולהחליף את סוג התרופה במידה ואינה אפקטיביות או כאשר מופיעות תופעות לוואי ממושכות או חמורות.

לשם כך, נדרש קשר הדוק עם הרופא המטפל של ילדכם עד שימצאו התרופה והמינון הטובים ביותר עבורם. בהמשך הדרך, הקפידו על מעקב תקופתי עם הרופא המטפל בכדי לשמור על ההשפעות החיוביות ביותר.

בכדי לפקח על השפעות התרופה על התנהגותו של ילדכם, תצטרכו אתם ומחנכת הכתה:

• למלא מעת לעת מדדי דירוג התנהגות
• לצפות בשינויים ביעדים של ילדכם
• לשים לב לתופעות לוואי אפשריות
• לעקוב אחר גובהו, משקלו, דופק הלב ולחץ הדם שלו

חשוב להדגיש, כי חלק מהתרופות להפרעת קשב וריכוז אסורות לנטילה יחד עם תרופות מסוימות אחרות ולילדים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים, כגון מחלות לב מולדות.

טיפול ב-ADHD: מתי צריך איזון?

כיצד ניתן לדעת האם הטיפול התרופתי בהפרעת הקשב והריכוז של ילדכם צריך איזון? הרשימה הבאה יכולה לעזור לכם לדעת מתי הגיע הזמן לדבר עם נוירולוג הילדים שלכם.

להלן מספר סימנים המעידים על כך שהטיפול התרופתי בהפרעת הקשב והריכוז של ילדכם זקוק לעדכון או התאמה:

• במידה והטיפול התרופתי שיפר את הריכוז בבוקר, אולם נראה כי הוא מאבד את התועלת בשעות אחר הצהריים המוקדמות, ייתכן כי המינון שניתן לילדכם מתפוגג מהר מדי בשעות הבוקר. 

• במידה ונמשכת הירידה במשקל גם לאחר השבועות הראשונים או כאשר הטיפול התרופתי בהפרעת הקשב והריכוז שומר על רמת תיאבון נמוכה של ילדכם בזמן הפסקת האוכל וכן במשך רוב שעות אחר הצהריים והערב, ייתכן כי המטבוליזם שלו איטי או שהמינון עלול להיות גבוה מדי עבורו.

• במידה וילדכם נראה יותר מדי מתוח ועצבני במהלך שעות היום בהן השפעת התרופה פעילה, ייתכן כי המינון שילדכם נוטל גבוה מדי או שהתרופה הספציפית אינה טובה עבורו.

• במידה ויכולת הריכוז השתפרה אולם ילדכם איבד את הניצוץ שלו והוא לא "עצמו" כאשר הוא נמצא תחת השפעת הטיפול התרופתי, ייתכן כי המינון עשוי להיות גבוה מדי או שהתרופה הנוכחית אינה טובה עבורו באופן אישי.

• במידה והתפקוד בבית הספר השתפר במידה ניכרת אך ילדכם עדיין נאבק עם שעורי הבית בשעות אחר הצהריים המאוחרות, ייתכן כי הוא עשוי להיות זקוק למנה מאיצה קטנה אשר תאפשר להרחיב את טווח השפעת התרופה.

• במידה וילדכם מגיב היטב לטיפול התרופתי במשך שעות היום אולם ברוב הלילות הוא מתקשה מאוד כאשר הגיע הזמן ללכת לישון, ייתכן כי הטיפול התרופתי עלול להשפיע למשך זמן רב מדי.

• במידה וכאשר השפעת התרופה פגה, ילדכם נהפך לנרגז ועצבני מאוד או ליותר מדי רציני במשך מספר שעות בכל יום, ייתכן כי ההשפעה של הטיפול התרופתי ל-ADHD פגה מהר מדי – מה שעשוי לגרום לאפקט ריבאונד (Rebound).

טיפול בהפרעת קשב וריכוז - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, הטיפול בהפרעת קשב וריכוז נערך על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לטיפול בהפרעת קשב וריכוז בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול טבעי בהפרעת קשב וריכוז ללא תרופות
טיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז ללא תרופות כמו ריטלין

הפרעת קשב וריכוז הופכת שכיחה יותר ויותר בקרב ילדים ומתבגרים, וכך הטיפול בה הופך נדרש יותר. לעומת תרופות כמו ריטלין, טיפול טבעי בהפרעות קשב יכול להוביל להתמודדות טובה יותר עם התסמינים, ללא תופעות לוואי ובאופן מוצלח גם לטווח הרחוק.

המדריך המלא >>
תרופות להפרעות קשב וריכוז
תרופות להפרעות קשב וריכוז: המדריך המלא על טיפול תרופתי

אחד הפתרונות הרווחים במסגרת הטיפולים בהפרעות קשב וריכוז הוא תרופות ממריצות או לא-ממריצות. תרופות אלה משפיעות על מערכת העצבים ומשפרות מיקוד, רוגע וריכוז. אך לצד היתרונות, חשוב להכיר את החסרונות הנרחבים שלהן על אורח החיים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: