מכון-דרור-לוגו

תפריט

תלמידים מחוננים לקויי למידה: מאפיינים של ילדים מחוננים עם ADHD

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

קשיים לימודיים אצל ילדים מחוננים

הורים רבים ישמחו לשמוע שילדיהם הם מחוננים, אך כמו לילדים שאינם מחוננים, גם תלמידים מחוננים עלולים להתמודד עם קשיים לימודיים.

יתר על כן, לעיתים קרובות הקושי הלימודי יטשטש את סימני המחוננות של הילד כך ששני הנושאים לא יטופלו כהלכה וישאירו אותו מתוסכל ועם דימוי עצמי נמוך.

חשוב להזכיר שילדים מחוננים נאלצים להתמודד גם עם אתגרים בתחום החברתי וההתנהגותי, לפעמים אף יותר מילדים שלא אותרו כמחוננים, בשל הפערים הקוגניטיביים הגדולים ביחס לסביבתם.

במדריך זה נתמקד בקשיים לימודיים הנובעים מלקויות למידה והפרעת קשב וריכוז (ADHD) שלמרבה ההפתעה נפוצות גם בקרב ילדים מחוננים, כמו באוכלוסייה כולה.

תלמידים מחוננים

מדוע לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז אינן מאותרות אצל מחוננים?

מומחים בעבודה עם ילדים מחוננים מעריכים שישנם תלמידים רבים הלומדים כיום במערכת החינוך הישראלית שאינם מאובחנים באופן רשמי כתלמידים מחוננים או כסובלים מלקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

מדוע זה כך? ישנן 3 סיבות עיקריות:

1. ילדים מחוננים אינם מאובחנים כבעלי קשיים משום שמנת המשכל גבוהה 'פיצתה' על חולשות מסוימות לאורך תקופת הילדות.

2. ילדים בעלי לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז אינם מאובחנים כמחוננים, משום שלא הצליחו לבטא את יכולותיהם הגבוהות דרך מבחני האינטליגנציה (IQ) ומבחני האיתור הארציים של משרד החינוך.

3. ילדים שאינם מאובחנים לא כמחוננים ולא כבעלי הפרעת קשב וריכוז או לקויות למידה, משום שהמחוננות וההפרעה הנוירו-התפתחותית שממנה הם סובלים מסוות אחת את השנייה. כך החוזקות והחולשות שלהם מבטלות זו את זו והישגים נדמים כממוצעים בלבד.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

מאפיינים של תלמידים מחוננים לקויי למידה

השפעות לקויות למידה על יכולות אקדמיות של מחוננים

בדומה לילדים 'רגילים' המאובחנים עם לקויות למידה, תלמידים מחוננים לקויי למידה עשויים לגלות קשיים בתחומים הבאים:

• חישובים וביצוע פעולות חשבון
• כתיבה, איות, פיסוק ומבנה פסקה
זיכרון שמיעתי
• קשב לטווח ארוך
• ארגון פיזי של אובייקטים
• ניהול זמן
• קריאה והבנת הנקרא

לאור כך, קל להבין מדוע במערכת החינוך הקיימת תלמידים מחוננים הסובלים מקשיים אלו – לא יצליחו לבטא את יכולותיהם ודווקא במסגרות חוץ בית-ספריות הם יוכלו לתפקד טוב יותר.

השפעות לקויות למידה על התנהגות של ילדים מחוננים

הפרעות נוירו-התפתחותיות עלולות להוביל גם להשפעות על התפקוד ההתנהגותי, לדוגמה:

• השקעת מאמץ רב עבור תוצרים בינוניים
• תסכול מתמשך מחוסר הצלחה או כישלון
• הבעת תסכול מתמשכת ממטלות הדורשות למידה
• התנהגויות לא הולמות כמו אלימות מילולית או פיזית
שינויים חיוביים ושליליים תכופים במצב הרוח
• קושי לשמר את תחושת המסוגלות העצמית

הורים ומורים צריכים לזכור שהתפקוד ההתנהגותי הלקוי של מחוננים בעלי לקויות למידה נובע מהפער הגדול שבין רמת הפוטנציאל הגלום בהם ובין רמת התפקוד בפועל, פער שמוביל לתסכול רב ומוצדק.

תלמיד מחונן

מאפיינים של ילדים מחוננים עם ADHD

תלמידים מחוננים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפראקטיביות ו/או אימפולסיביות בדרך כלל מתמודדים עם קשיים משמעותיים בכל תחומי החיים, כאשר במידה וקשיים אלו אינם זוכים למענה מקצועי הולם, הם עלולים להיות הרסניים עבורם.

כדי לטפל באופן המקצועי ביותר בקשיים הייחודיים המאפיינים ילדים מחוננים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), הורים צריכים להכיר תחילה את דרכי ההתייחסות הנכונות שיאפשרו להם להקנות לתלמיד המחונן חיים נורמליים ומאושרים ולסייע לו למצות את מלוא הפוטנציאל הגבוה הטמון בו.

כיצד להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים מחוננים?

1. שימת לב מיוחדת לתפקוד החינוכי של הילד ובחינה האם הוא מגלה פערים בולטים בין כישורים שונים.

2. אם מתגלים פערים יש להגביר את מודעות הצוות החינוכי והטיפולי כדי שהילד יקבל התייחסות המתאימה למצבו.

3. אם נראה שהפערים מתמשכים ואינם נקודתיים יש לברר באופן מקצועי אצל פסיכולוג חינוכי מומחה מה הסיבות לפער, לרוב באמצעות אבחון מתאים. לאחר מכן הוא יוכל להמליץ על דרכים לטיפול כדי להביא למיצוי פוטנציאל מיטבי של יכולות המחוננות של הילד.

ההמלצות המקצועיות רלוונטיות הן עבור הורי הילד והן עבור הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר ויכולות לנוע מהעשרה בתחומי החוזק של התלמיד, דרך הוראה מתקנת למציאת דרכי פיצוי יעילות בתחומים שבהם הוא חלש יותר ועד טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים לחיזוק הביטחון והדימוי העצמי.

חשוב לציין, כי במידה והנכם מחליטים לפנות להערכה מקצועית מקיפה באופן פרטי, הקפידו לבצע את הבדיקה רק אצל פסיכולוג ילדים בעל ניסיון ומוניטין רב שנים המתמחה בתחום הייחודי של אבחון ילדים מחוננים תת-משיגים (מחוננים הסובלים מלקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז ובשל כך לא מצליחים לבטא את מלוא הפוטנציאל שלהם), מה שיבטיח שילדכם יעבור את האבחון המקצועי והמדויק ביותר.

האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים

דרכי התמודדות וסיוע למחוננים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז

קושי בניהול זמן– מומלץ לאפשר לילד להשתמש בשעון עצר (טיימר) כדי למדוד זמנים במשימות המתבצעות בכיתה. כמו כן, יש להרגיל את הילד לשים לב לסביבה הלימודית בבית הספר וליצור מיקומים קבועים לחפציו.

קושי במילוי מטלות לימודיות – ניתן להקצות לכל תלמיד בן זוג קבוע, כך ששניהם יתפקדו כצוות, יבדקו זה את זה וישלימו חומר דרוש במקרים של היעדרויות מבית הספר.

מומלץ גם לעודד את הילד המחונן לחלק מטלות לימודיות ליחידות קטנות כדי לאפשר לו להתארגן בצורה טובה יותר, וכך להתמודד באופן יעיל עם עומס לימודי או עם מטלות גדולות שיידרש לבצע.

קושי בהבנת מבחנים מורכבים – רצוי ליצור מבחנים קצרים עם מבנה סגור ומוגדר (למשל, מבחן עם שאלות "אמריקאיות", כלומר, רב-ברירתיות) ולהימנע ממעבר חד בין סוגי שאלות המצריכים מיומנויות שונות.

באופן כללי, יש להעדיף בחינות בעל פה מכיוון שאף שהן דורשות כושר ארגון גבוה יותר, הן קלות יותר לביצוע מאשר בחינות בכתב עבור מי שמתקשה להביע עצמו בכתב.

קושי בסדר וארגון בתהליך הלמידה – יש לספק שאלות מנחות תוך כדי בחינות וללמד כיצד להשתמש בסכמות עבודה ובשיטות לארגון מידע רב-מלל בצורה של טבלאות, נקודות ותרשימים נוחים להצגה ויזואלית.

קושי להישאר ממוקד במטלות – מומלץ לתת למבוגר סמכותי שהילד סומך עליו, כמו מחנך הכיתה או אחד ההורים, להשגיח על הילד בזמן התארגנות, לעודד אותו בצורה הומוריסטית ולהתייחס אליו בצורה תומכת ואמפטית. גם במסגרת הבית ספרית, יש להקפיד על מתן משוב חיובי בכל הזדמנות.

קושי רגשי וחברתי – יש ללמד את הילד בסביבה נעימה ולא מטיפה כי יש להתחשב ברגשותיהם של אנשים בסביבתו, ולסייע לו לאזן את האימפולסיביות ושינויי מצבי הרוח כדי ליצור קשרים חברתיים בריאים.

יש לציין כי עיסוק בפעילות ספורטיבית-גופנית ומתן הפסקות קצרות בעת למידה או עיסוק בפעילויות אינטלקטואליות שונות, תורמים באופן ניכר לשיפור מצב הרוח הכללי, התפקוד המוטורי, יכולת הריכוז וכושר ההתמודדות עם מעברים ושינויים משמעותיים בחיים האישיים של הילד.

תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים
נגן וידאו אודות תכונות של ילד מחונן - הגדרה ומאפיינים של ילדים מחוננים

תלמידים מחוננים ומצטיינים - סיכום

אנו במכון דרור עוסקים מזה שנים באבחון, הדרכה וטיפול בילדים מחוננים והוריהם, באמצעות מגוון שיטות עבודה ובעזרת צוות מקצועי הכולל פסיכולוגים ופסיכולוגיות המתמחים בעבודה עם ילדים, בני נוער ומבוגרים מחוננים הסובלים מלקויות למידה או מהפרעות קשב וריכוז.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול בתלמידים מחוננים בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: