מכון-דרור-לוגו

תפריט

אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך: תסמינים וסימנים לאוטיזם (ASD)

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

ASD: מה זה אוטיזם?

אוטיזם, חלק מהספקטרום האוטיסטי (ASD), הינה הפרעה התפתחותית מורכבת הנגרמת על ידי שילוב של גנטיקה והשפעות סביבתיות וחיצוניות, כאשר רצף הספקטרום האוטיסטי מאופיין בדרגות שונות של קשיי תקשורת, בעיות חברתיות, קשיים התנהגותיים והתנהגויות חוזרות ונשנות.

ילדים, בני נוער ומבוגרים אשר מאובחנים עם אוטיזם בתפקוד נמוך, בינוני או גבוה נאלצים להתמודד עם התסמינים של ההפרעה ממנה הם סובלים למשך כל החיים, כאשר הסטטיסטיקה מציעה הערכה כי 1 מכל 68 אנשים בעולם נמצאים על הספקטרום האוטיסטי (ASD) במידה כלשהי.

חשוב לציין, כי החל מחודש מאי 2013, עת פורסם ה-DSM-5, המהדורה האחרונה של המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשית של האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית, כל ההפרעות המקושרות לאוטיזם מוזגו תחת מטרייה אחת של אבחנה בשם רצף הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder).

יחד עם זאת, בעבר הן הוכרו כסוגי אוטיזם נבדלים זה מזה, כולל הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת (PDD-NOS) ותסמונת אספרגר.

אוטיזם ASD

סימנים לאוטיזם: תסמינים בולטים

אוטיזם והספקטרום האוטיסטי מזוהים עם מוגבלות קוגניטיבית, קשיים בקואורדינציה, מוטוריקה וקשב, בעיות גופניות, הפרעות שינה והפרעות במערכת העיכול, כאשר שורשיו של האוטיזם הינם בהתפתחות המוקדמת מאוד של המוח.

יחד עם זאת, הסימנים והתסמינים הבולטים ביותר של ASD נוטים להופיע החל מגילאי 2-3 שנים.

מחקרים ממשיכים ללמד אותנו על שיטות יעילות לאבחון מוקדם של ילדים אוטיסטים, כאשר התערבות מקצועית מוקדמת באמצעות טיפולים התנהגותיים ופרה-רפואיים יכולה לשפר באופן משמעותי את התוצאות.

כמו כן, ילדים ומבוגרים רבים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי הינם מצטיינים בכישורים ויזואליים, מוזיקה, מתמטיקה ואומנות.

בשל כך, הגברת המודעות לאוטיזם הינה היבט מרכזי בעבודה של אנשי המקצוע המאבחנים ומטפלים בילדים ומבוגרים המאובחנים על רצף הספקטרום האוטיסטי.

אנשים עם אוטיזם קל, בינוני או קשה לעתים קרובות עשויים להתמודד עם מצבים רפואיים או נפשיים נוספים במהלך חייהם.

ראשית, ילדים ומבוגרים המאובחנים כאוטיסטים עלולים לסבול גם מבעיות רפואיות אחרות, כגון אפילפסיה, קשיי שינה, העדפות מזון מוגבלות, אכילה בררנית ובעיות במערכת העיכול, לכן מומלץ להתייעץ עם רופא הילדים או המשפחה שלכם איך לנהל בצורה הטובה ביותר את המצבים הללו יחד.

שנית, אוטיסטים רבים נאבקים עם בעיות שונות במעבר מילדות לבגרות, כאשר בני נוער ומבוגרים צעירים עשויים להתקשות בהבנת השינויים המתחוללים בגופם.

כמו כן, מצבים חברתיים הופכים למורכבים יותר ויותר בתקופת גיל ההתבגרות וייתכן שתהיה להם פחות סובלנות כלפי הבדלים אישיים בין אנשים – מה שעלול להוביל לבעיות התנהגות די מאתגרות במהלך גיל ההתבגרות.

שלישית, ילדים, מתבגרים ומבוגרים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder) לעתים קרובות חווים הפרעות נפשיות אחרות במקביל, כגון הפרעת חרדה או דיכאון.

במקרים אלו, רופא הילדים או המשפחה שלכם, מומחים לבריאות הנפש וארגוני תמיכה וסיוע יכולים להציע לכם ייעוץ ועזרה מקצועית.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

אוטיזם בתפקוד גבוה לעומת אוטיזם בתפקוד נמוך

כאמור, הסטטיסטיקה מזהה כי בסביבות 1 מכל 68 ילדים ומבוגרים נמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי, כאשר מדובר בעלייה של עשרות מונים בשכיחות ההפרעה ב-40 השנים האחרונות.

כמו כן, מחקרים זהירים מראים כי עליה חדה זו מוסברת, באופן חלקי בלבד, באמצעות יכולות האבחון המתקדמות ורמת המודעות ההולכת וגוברת.

בנוסף, מחקרים שנערכו בעולם מראים כי אוטיזם בתפקוד גבוה, בינוני או נמוך נפוץ פי 4-5 יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, כאשר ההערכה הינה כי 1 מכל 42 בנים מאובחן על הספקטרום האוטיסטי לעומת 1 מכל 189 בנות המאובחנות עם הפרעה זו, כך שכיום סוגי האוטיזם השונים, כולל תסמונת אספרגר, משפיעים על עשרות מיליוני ילדים ומבוגרים ברחבי העולם.

יתרה מכך, הסטטיסטיקה גם מראה כי שעורי השכיחות של הספקטרום האוטיסטי גדלים בקצב של כ-13.5% מדי שנה במהלך השנים האחרונות.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי אין הסבר מבוסס אחד ויחיד עבור גידול מתמשך זה בשכיחות האוטיזם באוכלוסייה הכללית, אולם השיפור ביכולת האבחון של ASD והשפעות סביבתיות הן שני גורמים מרכזיים אשר נשקלים על ידי המומחים.

סוגי אוטיזם

איך מאבחנים אוטיזם?

עד לאחרונה, התשובה לשאלה מהם הגורמים לאוטיזם הייתה שאין לנו מושג, אולם כעת המחקר מספק לנו את התשובות לכך, כאשר בראש ובראשונה אנו יודעים כי אין גורם אחד ויחיד המאפשר זיהוי מוקדם של אוטיזם כשם שאין סוג אחד בלבד של אוטיזם.

במהלך השנים האחרונות, מדענים זיהו מספר שינויים נדירים בגנטיקה של האדם המקושרים לספקטרום האוטיסטי.

במרבית המקרים, נראה כי הגורמים הינם שילוב של מספר גנים שונים אשר גורמים לסיכון מוגבר לאבחון אוטיזם יחד עם גורמים סביבתיים חיצוניים המשפיעים על ההתפתחות המוקדמת של מוחם של ילדים צעירים.

בשל כך, בהימצא נטייה גנטית ל-ASD, מספר גורמים ולחצים סביבתיים עשויים להגדיל עוד יותר את רמת הסיכון של הילד.

גורמי הסיכון ל-ASD כרוכים באירועים שונים, הן לפני הלידה והן במהלך הלידה, כולל גיל מתקדם של הורי הילד בשלב ההתעברות, מחלה של האם במהלך ההיריון או קשיים מסוימים שהופיעו במהלך הלידה, במיוחד אלו המערבים מחסור או הפסקת זרימה של חמצן למוחו של התינוק.

חשוב לזכור, כי גורמים אלו בפני עצמם אינם מהווים את גורמי הסיכון לאוטיזם אצל ילדים, אולם בשילוב עם גורמי סיכון גנטיים או אחרים הם מתגלים כמגדילים באופן מתון את רמת הסיכון של הילד להימצא על רצף הספקטרום האוטיסטי.

בנוסף לכך, כמות הולכת וגדלה של מחקרים מראים כי נשים יכולות להפחית את הסיכון ללדת ילד עם אוטיזם על ידי נטילת ויטמינים טרום לידתיים המכילים חומצה פולית ותזונה עשירה בחומצה פולית בחודשים שלפני ואחרי התעברות.

כמו כן, יותר ויותר חוקרים בוחנים את תפקידה של מערכת החיסון אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים עם אוטיזם.

מלבד זאת, החוקרים פועלים כל הזמן להגביר את רמת המודעות ועומק המחקר על ASD ונושאים אחרים, בהם למחקרים נוספים יש פוטנציאל רב לשפר את חייהם של אלו המתמודדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, בינוני או נמוך.

סוגי אוטיזם

כל ילד או מבוגר המאובחן על רצף הספקטרום האוטיסטי הינו מיוחד במינו ורבים מאלו המאובחנים עם אוטיזם הינם בעלי יכולות יוצאות מן הכלל במיומנויות ויזואליות ובכישורים מוזיקליים ואקדמיים, כאשר כ-40% הינם בעלי מנת משכל (IQ) ברמה ממוצעת עד גבוהה מהממוצע.

ילדים ומבוגרים רבים עם ASD מתגאים ביכולות המיוחדות שלהם והדרכים הלא טיפוסיות שלהם לראות את העולם, אולם אנשים אחרים המאובחנים עם אוטיזם קל, בינוני או קשה חווים נכות משמעותית ואינם מסוגלים לחיות באופן עצמאי, הן כילדים ובני נוער והן כמבוגרים.

יתרה מכך, כ-25% מהאנשים על הספקטרום האוטיסטי אינם יוצרים קשר באופן מילולי, אולם יכולים ללמוד לתקשר בדרכים אחרות.

המטרה שלנו הינה לשפר את איכות חייהם של כל הילדים והמבוגרים המאובחנים עם אוטיזם, כאשר עבור חלק מהאנשים הכוונה הינה לפיתוח והענקת סוגי טיפולים מקצועיים יעילים יותר אשר יכולים לסייע באתגרים המשמעותיים בתקשורת ובבריאות הגופנית ועבור אנשים אחרים הכוונה היא להגדלת הקבלה, הכבוד והתמיכה הכללית מהסביבה.

אבחון אוטיזם

אבחון אוטיזם

במידה וזיהיתם אצל ילדכם או אצלכם תסמינים של אוטיזם בתפקוד נמוך, בינוני או גבוה, עכשיו זה הזמן הנכון לפנות לקבלת אבחנה מקצועית, כאשר מומלץ להתחיל בפנייה לרופא הילדים או המשפחה שלכם ולבקש הפנייה למרפאה של התפתחות הילד, רופא התפתחותי או איש מקצוע אחר על פי הצורך.

במקרים בהם רופא הילדים או המשפחה שלכם לא יכול לעזור, שקלו ליצור קשר עם קופת החולים בה הנכם מבוטחים לקבלת הצעות למרכזי אבחון.

בנוסף, באפשרותכם לבחור לפנות למכון המתמחה באבחון ילדים ומבוגרים עם אוטיזם באופן פרטי או במכונים הנמצאים בהסדר של חברות הביטוח הפרטיות.

במציאות, במרבית המקרים ההורים הם הראשונים להבחין בסימנים ובתסמינים של אוטיזם, כולל הבדלים ועיכובים התפתחותיים אצל ילדיהם, מכיוון שרופא הילדים שלהם רואה אותם רק פעם בשנה או כשהוא חולה, כך שייתכן שאין לו סיכוי אמיתי להבחין במה שאתם רואים בחיי היום יום, הן בבית והן במסגרת החינוכית.

בשל כך, זכרו כי אין אף חסרון בפנייה לאבחון מקצועי, משום שגם אם ילדכם לא יאובחן על הספקטרום האוטיסטי, רוב הסיכויים שתגלו מספר סוגיות אשר ניתן וצריך לטפל בהן בזמן שילדכם צעיר.

במידה וילדכם יאובחן כאוטיסט, זה הזמן להתחיל לספק לו טיפולים מקצועיים אשר יכולים להעניק לו את הכלים הדרושים בכדי להצליח בחיים.

רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם
נגן וידאו אודות רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם

טיפול באוטיזם

כהורים, גידול ילד עם אוטיזם קל, בינוני או קשה יכול להיות דבר מתיש פיזית ונפשית, לכן חשוב שתכירו מספר דרכים אשר יסייעו להם בהתמודדות ותמיכה בילדכם.

ראשית, מצאו צוות של אנשי מקצוע מהימנים המתואם עם הרופא של ילדכם, כולל מורים, מטפלים, עובד סוציאלי קליני ופסיכולוג, כאשר מומחים אלו יכולים גם לעזור לכם בזיהוי מוקדם ובהערכת המשאבים הקיימים באזורכם ולהסביר לכם אודות השירותים והתכניות להם ילדכם זכאי כמאובחן על רצף הספקטרום האוטיסטי.

שנית, נהלו רישום מסודר של הביקורים אצל אנשי המקצוע השונים, שכן במהלך התהליך סביר שילדכם יבקר, יעבור אבחונים וייפגש עם אנשי מקצוע רבים אשר מעורבים בטיפול בו.

לאור זאת, הקפידו לנהל רשימה מסודרת של פגישות ודו"חות אלו על מנת להיעזר בהם בעת החלטה על אפשרויות הטיפול ולצורך ניטור ההתקדמות של ילדכם בתהליך הטיפולי.

שלישית, מכיוון שקיימים מיתוסים ותפיסות שגויות רבות לגבי ילדים, בני נוער ומבוגרים עם אוטיזם, למדו על הספקטרום האוטיסטי (ASD) ככל שתוכלו, שכן לימוד העובדות יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את ילדכם ואת ניסיונותיו לתקשר עמכם ועם אנשים אחרים.

בנוסף, משפחות אחרות גם כן נאבקות באתגרים של גידול ילדים עם אוטיזם והן עשויות להעניק לכם עצות מועילות מניסיונם האישי.

רביעית, שאלו את הרופא שלכם לגבי טכנולוגיות וטיפולים חדשים, שכן החוקרים ממשיכים לחקור שיטות טיפול חדשות באוטיזם שמטרתו לעזור לילדים ומבוגרים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי וחשוב לעקוב אחר חידושים טכנולוגיים ואפשרויות טיפול חדשות עבורכם או עבור ילדכם.

כמו כן, בחלק מהקהילות המקומיות קיימות קבוצות תמיכה או קבוצות טיפוליות להורים ואחים של ילדים המאובחנים עם ASD.

חמישית, מכיוון שטיפול בילדים אוטיסטים עשוי לגרום ללחץ ומתח רב במערכות היחסים האישיות שלכם ושל בני משפחתכם, חשוב שתשאירו זמן פנוי לעצמכם ולבני משפחה אחרים בכדי להימנע משחיקה, לקחת פסק זמן ולהירגע, להתאמן או להנות מהפעילויות המועדפות עליכם.

במקביל, נסו לתאם זמן אישי עם ילדיכם האחרים ותכננו ערבים ולילות בהם תבלו עם בן או בת זוגכם, גם אם רק תצפו יחד בסרט אחרי שהילדים יירדמו.

אוטיזם (ASD) - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, אבחון וטיפול באוטיזם נערכים על-ידי צוות מקצועי, בעל ניסיון רב שנים אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים ליהנות מחוויית האבחון או הטיפול.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול באוטיזם בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול באוטיזם
טיפול באוטיזם: שיטות טיפול רגשי לילדים ולמבוגרים אוטיסטים

הרצף האוטיסטי הוא רחב ומגוון – ולכן גם הטיפול במי שמתמודדים עם אוטיזם כולל שורה ארוכה של כלים שיכולים לשפר את החיים בדרכים שונות. במסע הזה אסור לזנוח גם את התמיכה בבני המשפחה – שלא תמיד מודעים לאתגרים שהם יידרשו להם או לדרכים הנכונות לסייע ליקיריהם.

המדריך המלא >>
תסמונת אספרגר
אבחון אספרגר: תסמינים של תסמונת אספרגר אצל ילדים או מבוגרים

תסמונת אספרגר הינה הפרעה התפתחותית אשר עד לא מזמן נכללה ברצף הספקטרום האוטיסטי ומשפיעה על התקשורת המילולית והלא מילולית ועל האינטראקציות החברתיות. תסמונת אספרגר מאופיינת בקושי לקבל שינויים, חשיבה נוקשה ותחומי עניין צרים, קושי בהבנת רגשות האחר ורצון להיות לבד.

המדריך המלא >>
הפרעה התפתחותית נרחבת PDD NOS
PDD-NOS: מה זה? מה ההבדל בין PDD ל-ASD? אבחון וטיפול ב-PDD

PDD-NOS הינה הפרעה המאופיינת בהתנהגות חברתית לא קונבנציונלית או בלתי הולמת, מיומנויות שפה ודיבור מפותחות, פיתוח לא אחיד של כישורים שונים, ליקויים בתקשורת מילולית ו/או לא מילולית, רגישות חושית מוגברת, התנהגויות חוזרות או טקסיות וקושי במעברים.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: