מכון-דרור-לוגו

תפריט

PDD-NOS: מה זה? מה ההבדל בין PDD ל-ASD? אבחון וטיפול ב-PDD

מאת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית בכירה

תוכן עניינים

מה זה PDD-NOS?

הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת (באנגלית: PDD-NOS) הינה הפרעה הנמצאת על רצף הספקטרום האוטיסטי והלוקים בה מציגים חלק מהתסמינים המקושרים עם אוטיזם קלאסי, אך לא את כולם, כאשר ילדים ומבוגרים המאובחנים עם PDD-NOS עשויים להפגין קושי להתרועע עם אנשים אחרים, התנהגויות חוזרות ונשנות וכן רגישויות מוגברות לגירויים מסוימים.

בעוד הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת לעתים קרובות מכונה רק PDD (Pervasive Developmental Disorder), הגדרה חלקית זו מתייחסת רק לסוג התנאים הנדרשים לשם אבחון אוטיזם, שכן המונח PDD בפני עצמו אינו מהווה אבחנה מקצועית. לעומת זאת,  PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified) הינה אבחנה אפשרית.

למעשה, המונח הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת, המכונה לעתים גם "הפרעה התפתחותית נרחבת לא טיפוסית", "הפרעה התפתחותית נרחבת לא מסווגת" או "אוטיזם לא טיפוסי", נכללה במדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות (DSM-4) על מנת להקיף מקרים של ילדים ומבוגרים בהם ניכר ליקוי באינטראקציה חברתית, בכישורים חברתיים, בתקשורת בין אישית וכן בדפוסי התנהגות ועניין סטריאוטיפיים.

הפרעה התפתחותית נרחבת PDD NOS

מה ההבדל בין PDD ל-ASD?

ההבדל בין PDD-NOS ל-ASD טמון בכך שבעוד תפקוד חברתי ירוד ורגישויות יוצאות דופן מצויות בדרך כלל בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים המאובחנים עם הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת, לרוב הכישורים החברתיים הינם פחות לקויים מאשר ילדים ומבוגרים המאובחנים עם אוטיזם קלאסי.

היעדר הגדרה עבור קבוצה יחסית הטרוגנית זו של אנשים מקשה על מחקר בנושא PDD-NOS והראיות המוגבלות הקיימות מעידות על כך שילדים המתמודדים עם PDD-NOS, ככל הנראה, מושכים תשומת לב מקצועית שלב די מאוחר ביחס לילדים עם אוטיזם קלאסי (ASD) והליקויים האינטלקטואליים פחות נפוצים בקרבם.

יחד עם זאת, ילדים עם PDD-NOS מתנהגים באופן דומה מאוד לילדים המאובחנים עם ASD במובנים רבים, כאשר בדיוק כמו במקרים של אנשים עם אוטיזם קלאסי, כל הילדים שונים זה מזה, כלומר ילד אחד עם PDD-NOS לעולם לא יפעל ויתנהג בדיוק כמו ילדים אחרים עם PDD-NOS.

כמו כן, תסמינים שכיחים של הפרעה התפתחותית לא משויכת כוללים:

• קושי בגילוי רגשות כלפי אנשים אחרים
• קושי או היעדר מסוגלות לדבר
• קושי ביצירת קשר עין
• קושי במעבר מהיר בין פעילות אחת לפעילות אחרת

קשה לחזות מראש עד כמה קלים או קשים יהיו החיים בטווח הארוך עבור ילדים ובני נוער הסובלים מ-PDD-NOS והדבר תלוי מאוד בחומרת התסמינים שלהם ובדרך בה הם מגיבים לטיפולים השונים, אולם במידה וילדכם עבר אבחון ואותר כלוקה ב-PDD-NOS, זכרו כי מצב זה נמצא בצד המתון של רצף הספקטרום האוטיסטי וסביר כי הוא יוכל לדאוג לעצמו בעודו מתבגר.

בנוסף, החדשות הטובות הן שאפשר להנות מחיים מלאים, אם כי מורכבים, כאשר נישואין והורות יכולים להיות הוכחה מכרעת להצלחה עבור חלק מהמבוגרים המאובחנים עם PDD-NOS, אולם זה לא בהכרח נכון עבור כולם.

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים:

PDD בתפקוד גבוה

אבחון מוקדם של PDD-NOS קל או בתפקוד גבוה הינו חשוב מאוד כדי שילדים צעירים יוכלו להתחיל לקבל את הטיפולים המקצועיים להם הם זקוקים בשלב מוקדם ככל האפשר של התפתחותם, כאשר סוגי התסמינים וחומרתם עשויים להשתנות מילד לילד ונהוג לקבץ אותם תחת שתי קטגוריות מרכזיות, הן סוגיות הקשורות באינטראקציה חברתית והן דפוסי התנהגות.

כאמור, ילדים הלוקים ב-PDD-NOS מתמודדים עם קשיים בתקשורת ואינטראקציה עם ילדים ומבוגרים אחרים.

לדוגמא, ילדים אלו אינם יוצרים קשר עין או שאינם שומרים עליו, מתקשים להתחיל או לפתח שיחה, מגלים קושי בהבעת רגשות או מצבי רוח ומתקשים לזהות את רגשותיהם של אנשים אחרים.

תסמינים נוספים המסייעים לאבחון הפרעת PDD-NOS כוללים דפוסי התנהגות המאפיינים ילדים, בני נוער ומבוגרים עם הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת, כולל:

• ניהול שגרת חיים מסוימת והפגנת התקפי זעם אם היא משובשת
• תגובתיות יתר או היעדר תגובה מוחלט לגירויים חושיים
• קיבעון בפעילויות או בדברים מסוימים באופן אינטנסיבי ובלתי רגיל

טיפול ב-PDD

הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת

במידה והנכם חושדים כי ילדכם סובל מ-PDD-NOS, הצעד הראשון שיהיה עליכם לעשות הוא לפנות בהקדם לרופא הילדים שלכם על מנת לבדוק האם הוא מבחין בקיומן של בעיות התפתחותיות אפשריות והאם מומלץ לפנות לאבחון מקצועי מקיף יותר.

כמו כן, רופא הילדים עשוי להפנות אתכם לאנשי מקצוע המתמחים בעבודה עם ילדים ומתבגרים הנמצאים על רצף הספקטרום האוטיסטי לצורך המשך תהליך האבחון.

לאחר קבלת אבחנה מקצועית, ייתכן וילוו אתכם בתהליך הטיפולי מספר מומחים, כולל:

• רופא ילדים
• רופא התפתחותי
פסיכולוג ילדים
• פסיכיאטר ילדים
• נוירולוג ילדים
• קלינאית תקשורת
• פיזיותרפיסט
• מרפאה בעיסוק
עובדת סוציאלית קלינית
• מורה לחינוך מיוחד

בעוד PDD-NOS הינה הפרעה על רצף הספקטרום האוטיסטי, ילדים יכולים להנות מאוד מהתערבות טיפולית מוקדמת והטיפול יכול לספק להם כלים חברתיים והתנהגותיים חשובים בהם יוכלו להשתמש בהמשך חייהם הבוגרים.

חשוב לציין, כי הטיפול לעתים קרובות מתמקד בלימוד הילדים כיצד ליצור אינטראקציות טובות יותר עם ילדים ומבוגרים אחרים – מה שיכול לקדם התנהגויות חיוביות רצויות תוך התרת התנהגויות שליליות בחייהם.

יחד עם זאת, כאמור, טיפול ב-PDD-NOS אינו מתמקד רק בטיפולים התנהגותיים, אלא ישנם מגוון של סוגי טיפולים אפשריים אחרים, כגון טיפול של קלינאית תקשורת ושל מרפאה בעיסוק.

אבחון PDD

קיימים מגוון של טיפולים רגשיים לילדים, מתבגרים ומבוגרים המאובחנים עם הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת.

ראשית, תהליך של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכול לעזור לילדים ומבוגרים במצבים של טיפול בחרדה, דיכאון ואתגרים פסיכולוגיים אחרים העומדים בפני אנשים הלוקים ב-PDD-NOS קל או בתפקוד גבוה.

שנית, אימון מיומנויות חברתיות מסייע לאנשים על רצף הספקטרום האוטיסטי להבין טוב יותר רמזים חברתיים ושיחות וכן עוזר להם ליצור אינטראקציות עם אנשים אחרים בצורה יעילה ומוצלחת יותר.

שלישית, תהליך של טיפול משפחתי יכול להועיל להורים או לבני משפחה של ילדים המאובחנים עם PDD-NOS ללמוד כיצד לקיים עמם תקשורת בצורה חיובית המקדמת דברים, כגון מיומנויות חברתיות וחיים טובים.

רביעית, ניתוח התנהגות יישומי (ABA) מאפשר לילדים לשפר מגוון מיומנויות על ידי עידוד התנהגותיות חיוביות רצויות תוך התרמת התנהגויות שליליות.

בעוד קיימים סוגים שונים של טיפולי ABA המתאימים לגילאים שונים ומיומנויות ספציפיות המיועדות לשיפור, מטרת הטיפול הינה לשפר את המיומנויות החברתיות והתקשורתיות של המטופל.

PDD NOS

סוגי טיפול ב-PDD

בנוסף לסוגים שונים של פסיכותרפיה וטיפולים פסיכולוגיים, קיימות אפשרויות נוספות לטיפול ב-PDD-NOS אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים, כולל טיפול בריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה לשיפור המיומנויות המוטוריות בקרב ילדים הסובלים מבעיות בקואורדינציה.

כמו כן, ילדים המאובחנים עם הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת יכולים להפיק תועלת רבה מטיפול של קלינאית תקשורת, אשר עוזר בשיפור הטון המונוטוני או החריג שלהם, כמו גם להבין ולהגיב לדברים, כגון צורות דיבור שונות או משמעות מרומזת.

טיפול באומנות מסייע במתן מענה לצרכים קוגניטיביים, חברתיים ורגשיים מגוונים אצל ילדים צעירים על רצף הספקטרום האוטיסטי, כאשר התהליך היצירתי של האומנות יכול לעזור בשיפור התקשורת הבין אישית ובפיתוח מיומנויות חברתיות, כמו גם בטיפוח התנהגויות חיוביות רצויות, כגון קשר עין, עמידה בתור וגילוי מעורבות עם אנשים אחרים.

מחקרים מן העולם גילו כי טיפול באומנות יכול להועיל לילדים ובני נוער המאובחנים עם PDD-NOS או ASD לתקשר טוב יותר עם אנשים זרים ולהרגיש נוח יותר ביחס לאינטראקציות חברתיות, כמו גם לסייע בשיפור התקשורת, המיומנויות החברתיות ובהכרה ברגשות ובמצבי רוח שונים.

רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם
נגן וידאו אודות רצף הספקטרום האוטיסטי - המדריך המלא בנושא אוטיזם

אפשרויות טיפול ב-PDD

חשוב לציין, כי אין תרופות מרשם המאושרות לטיפול בילדים עם PDD-NOS, אולם אנשים המתמודדים עם הפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת לעתים קרובות סובלים מהפרעה או הפרעות נוספות בגינן עשוי רופא פסיכיאטר או רופא נוירולוג להמליץ על טיפול תרופתי, כאשר הפרעות אלו עשויות לכלול:

• חרדה חברתית
אגורפוביה (פחד ממקומות פתוחים)
• דיכאון קליני
• הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)
• הפרעה דו-קוטבית
• בעיות שינה

כאמור, ישנן אפשרויות טיפול רבות בילדים ומבוגרים המאובחנים עם PDD-NOS, כאשר מרבית הטיפולים השכיחים כוללים טיפוח מיומנויות התנהגותיות, חברתיות ותקשורתיות משופרות.

יחד עם זאת , סביר להניח שיהיה צורך גם בטיפול של קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק, כמו גם בטיפול תרופתי.

חשוב לזכור, כי טיפולים אלטרנטיביים בהפרעה התפתחותית נרחבת לא משויכת לרוב אינם נתמכים על ידי ראיות מדעיות ומה שנראה כיעיל עבור ילד אחד עשוי שלא להיות יעיל עבור ילד אחר, לכן עליכם לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם איש המקצוע המלווה אתכם בתהליך בכדי לפתח תכנית טיפול אישית המותאמת לצרכיו הנוכחיים של ילדכם.

הפרעת PDD-NOS - סיכום

חשוב לדעת כי במכון דרור, האבחון והטיפול ב-PDD-NOS נערך על-ידי צוות בעל ניסיון רב שנים, אשר כולל אנשי מקצוע המתמחים בעבודה אבחונית וטיפולית עם ילדים, בני נוער ומבוגרים.

אנו, במכון דרור, מאמינים כי היכולות האמיתיות מתגלות כאשר המאובחן או המטופל מרגיש בסביבה בטוחה ובתנאים שאף מאפשרים לו ליהנות מהחוויה האבחונית או הטיפולית.

למידע נוסף ולקביעת מועד לאבחון וטיפול ב-PDD-NOS בגבעתיים – חייגו 03-3723067 או השאירו את פרטיכם באתר ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם.

רותי פרגר-מאור
רותי פרגר-מאור

פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה עם ניסיון של 35 שנה באבחון, ייעוץ וטיפול בילדים, נוער ומבוגרים. מתוך שליחות אמיתית לעתיד טוב יותר של החברה הישראלית, רותי הקימה ב-2008 את מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך. בנוסף, רותי מעבירה סדנאות, הדרכות להורים ומורים ואף מנהלת בהתנדבות קרן תרומות בתחומי החינוך והרווחה.

רוצה לקרוא עוד?

מאמרים מותאמים אישית במיוחד בשבילך

טיפול באוטיזם
טיפול באוטיזם: שיטות טיפול רגשי לילדים ולמבוגרים אוטיסטים

הרצף האוטיסטי הוא רחב ומגוון – ולכן גם הטיפול במי שמתמודדים עם אוטיזם כולל שורה ארוכה של כלים שיכולים לשפר את החיים בדרכים שונות. במסע הזה אסור לזנוח גם את התמיכה בבני המשפחה – שלא תמיד מודעים לאתגרים שהם יידרשו להם או לדרכים הנכונות לסייע ליקיריהם.

המדריך המלא >>
אוטיזם ASD
אבחון אוטיזם בתפקוד גבוה או נמוך: תסמינים וסימנים לאוטיזם (ASD)

אוטיזם הינה הפרעה נוירו-התפתחותית אשר לרוב מאובחנת כבר בשלוש השנים הראשונות לחיים ונמשכת לאורך כל מחזור החיים. הפרעה זו מאופיינת בליקויים מתמשכים בתקשורת ובאינטראקציות חברתיות וכן בדפוסי התנהגות, תחומי עניין או פעילויות צרים וייחודיים החוזרים על עצמם.

המדריך המלא >>
תסמונת אספרגר
אבחון אספרגר: תסמינים של תסמונת אספרגר אצל ילדים או מבוגרים

תסמונת אספרגר הינה הפרעה התפתחותית אשר עד לא מזמן נכללה ברצף הספקטרום האוטיסטי ומשפיעה על התקשורת המילולית והלא מילולית ועל האינטראקציות החברתיות. תסמונת אספרגר מאופיינת בקושי לקבל שינויים, חשיבה נוקשה ותחומי עניין צרים, קושי בהבנת רגשות האחר ורצון להיות לבד.

המדריך המלא >>

הצעד הראשון לחיים טובים מתחיל כאן

לתיאום פגישה מקצועית עם המומחים שלנו, יש למלא את הפרטים הבאים: